Suplimente sau alimente?

 Sunt atât de multe controverse pe baza subiectului legat de suplimentele nutritive,  incât este greu să te decizi dacă şi de ce ar trebui sa le consumi, daca sunt sănătoase şi pe ce perioada ar trebui să le consumi.

Suplimente sau alimente – Părerile sunt împărţite. Unii spun ca îngraşă, altii ca sunt nocive sănătăţii, ca provoacă somnolenţă, poftă de mâncare, etc.

Şi atunci? Care este adevărul? Suplimente sau alimente?

Nu există familie care să nu aibă cel puțin o persoană interesată de această problemă.

Suplimentele alimentare se regăsesc în emisiunile TV și radio, în presa scrisă, în discuțiile mai serioase ori mai frivole, în comentariile celor ce lucrează împreună, în schimbul de informații ale celor ce se cunosc de multă vreme ori care de abia s-au cunoscut.

Shake-urile de proteine sau mese obisnuite

Exista destule studii care au aratat ca shake-urile proteice (cele special concepute sa inlocuiasca o masa), sunt eficiente pentru a slabi mai eficiente decat cu o dieta restrictiva.

Ideea este de a incepe cu aceste mese de shake-uri proteice, pana se ajunge la greutatea dorita, apoi se pot administra la inlocuirea unei mese din zi sau dupa antrenamente.

suplimente sau alimente

Proteinele tin metabolismul ridicat si ajuta la portejarea masei musculare. Aceste concentrate proteice sunt folosite de decenii in medii clinice.

Un alt avantaj al acestei metode este si usurinta cu care pot fi folosite.  In primul rand, cel care le foloseste este mai putin infometat decat cineva care tine un regim restrictiv.  Sunt usor de transportat si pot fi consumate oriunde si oricand.

Astfel de shakeuri sunt bune si cand se doreste cresterea masei musculare.

Aceasta crestere inseamna in primul rand un surplus caloric  – in jur de 2800 de calorii pentru a obtine 0.5 kg de muschi. Este mai simplu cu shake-urile pentru ca poti pune in ele ce vrei, devenind mult mai dense in calorii, decat alimentele integrale.

Concluzia este ca suplimentarea cu proteina din zer, este mai utila decat alimentele conventionale , indiferent ca vine vorba de slabire sau de construirea masei musculare.

Suplimente sau alimente

Foarte multi culturisti sau orice alta persoana care practica un sport, recunosc importanta proteinei pentru atingerea obiectivelor. Dar exista o intrebare esentiala: de unde ar trebui sa vina proteina? Preponederent din alimentatie, suplimente sau ambele?

Cantitati optime de proteina de buna calitate sunt ingredientul cheie pentru cresterea musculara sau pentru pierderea in greutate.

Si nu doar ca proteina va crea un mediu propice sintezei musculare, dar va optimiza nivelurile de hormoni anabolici, va accelera metabolismul si imbunatati sanatatea cardiovasculara.

Nu exista nici o indoiala privitoare la aceste beneficii pe care un consum optim de proteina il aduce organismului si in special, atletilor sau culturistilor.

Cu toate acestea, dezbaterea se concentreaza asupra cantitatii necesare si daca exista vreo diferenta privitoare la sursele din care furnizezi organismului proteina: alimente sau suplimente?

De exemplu, proteina din zer este ideala dimineata si imediat dupa antrenamentele foarte intense, atunci cand nivelul de aminoacizi din sange este mai scazut.

Suplimente sau alimente?

Similar, o masa formata din alimente bogate in proteina este indicata ca ultima masa a zilei. Astfel, digestia va asigura o eliberare treptata, constanta de nutrienti pana la urmatoarea masa.

De asemenea, alimentele bogate in proteina accelereaza rata metabolica cu pana la 30%. Acest lucru se datoreaza energiei necesare pentru digestia, procesarea si absorbtia acestor alimente. Acest lucru inseamna ca din 100 de calorii din proteina consumata, cum este pieptul de pui, de exemplu, mai raman doar 70 la finalul procesarii.

“Suplimentele pentru culturisti rele! Suplimentele pentru batrani bune!”

Usor-usor incepe si in Romania sa intre pe piata produse, cum ar fi „o masa la pachet”.  Cu alte cuvinte, shake-uri proteice.  Doar ca acestea sunt private ca si cum ar fi bune  (desi contin de multe ori aceleasi ingrediente ca si suplimentele sportive),  iar cele destinate culturistilor si sportivilor sunt privite cu reticenta.

Pe langa asta, in spitale, bolnavilor subnutriti li se administreaza un amestec de ulei (grasimi) si zahar. Ideea este ca oricum nu mananca, iar acest amestec are gust bun. Combinatia dintre ulei si zahar, rafinate ambele, probabil este combinatia cea mai inflamatorie si care ingrasa cel mai rau.

Suplimente sau alimente?

Acelasi gust bun se poate face si pentru ceva sanatos, cum ar fi un shake proteic. Probabil ca nu ar mai critica asa rau bauturile sportive, daca le-ai da jos eticheta de pe ambalaj si le-ar administra bucurosi bolnavilor.

Pentru cine si pentru ce sunt recomandate suplimentele?

  • Ideale pentru inlocuirea unei mese din zi, intr-un mod sanatos,
  • Slabire
  • Dezvoltarea masei musculare
  • Cei care sufera de afectiuni medicale
  • Atletii

Suplimente sau alimente?

Incorporati suplimentele in alimentatia dumneavoastra de zi cu zi

Suplimentele cu antioxidanti, sunt un ajutor important pentru a va mentine tineri, dar nu sunt un ingredient magic.

Grija fata de corpul dumneavoastra din cap pana in picioare, mentinand o alimentatie echilibrata si facand exercitii fizice, este cheia longevitatii si mentinerii sanatatii corpului.

Alimentele bogate in antioxidanti sau suplimentele, ar trebui sa fie o componenta a planului dumneavoastra de nutritie.

Suplimente sau alimente: concluzia

In ciuda inversunarii unor persoane impotriva suplimentelor, aceastea pot face lucruri bune, pe care alimentele nu le pot face.

In acest „razboi” intervine si comoditatea. In zilele noastre, timpul este important si chiar daca este mai bine sa mancam alimente sanatoase, in cantitati indestulatoare, uneori este pur si simplu imposibil. In aceste situatii suplimentele economisesc timp  si uneori si bani.

Noi NU va recomandam sa inlocuiti alimentele de calitate cu suplimente! Incercam doar sa scoatem in evidenta unele avantaje pe care unele suplimentele le au fata de alimente.

Nu uitati ca piata este plina de pudre si pastile „minune”, care promit orice si nu dau nici un rezultat. Si suplimentele sportive au o gama variata, dar cele cu adevarat utile sunt putine la numar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *